Σωστή διατροφή ή Δίαιτες «αστραπή»;

Πάρα πολλοί άνθρωποι κατά διαστήματα κάνουν διάφορες δίαιτες. Περίπου τα δύο τρίτα του πληθυσμού θεωρούν οτι είναι υπέρβαροι ενώ στην πραγματικότητα έχουν κανονικό βάρος. Αυτό είναι πιο συχνό φαινόμενο στις γυναίκες απ’ότι στους άντρες και φτάνει σε σημείο όπου σε μερικές περιπτώσεις γίνεται μόνιμη ανησυχία. Κατα συνέπεια, οι δίαιτες είναι πλέον κάτι πολύ συνηθισμένο σε όλες τις κατηγορίες ανθρώπων είτε αυτοί ειναι υπέρβαροι είτε έχουν φυσιολογικό βάρος. 

Σύμφωνα με έρευνα στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα, 72% των γυναικών και 44% των αντρών που έκαναν δίαιτα δεν υπήρξαν ποτέ υπέρβαροι. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που εμφανίζεται σε διάφορες έρευνες, όπου τουλάχιστον μια στις 2 γυναίκες με φυσιολογικό βάρος έχει δοκιμάσει κάποια δίαιτα. 


Παρόλο που τα πλεονεκτήματα της σωστής διατροφής στην υγεία ειναι αποδεδειγμένα, λίγοι ειναι αυτοί που ακολουθούν ολόχρονα ένα υγιεινό πρόγραμμα διατροφής. Αντίθετα, όταν πλησιάσει το καλοκαίρι επικρατεί μια ανησυχία για τα περιττά κιλά και οι περισσότεροι αναζητούν λύσεις σε διάφορους τρόπους αδυνατίσματος και σε δίαιτες «αστραπή» που υπόσχονται γρήγορη και εύκολη απώλεια βάρους. Κατά συνέπεια, η βιομηχανία των προιόντων αδυνατίσματος όλο και μεγαλώνει, με μοναδικό στόχο να πείσει τους καταναλωτές οτι τα «μαγικά» τους χάπια ή ροφήματα ή συμπληρώματα διατροφής έχουν αποτέλεσμα στην απώλεια βάρους. 

Συνήθως, όχι μόνο τα αποτελέσματα αυτά δεν έχουν διάρκεια στο χρόνο,  αλλά γίνεται επάνοδος των κιλών όπου σε μερικές περιπτώσεις ξεπερνά το αρχικό βάρος κατά 5-10%. Στην πραγματικότητα, η σωστή απώλεια βάρους κρύβεται σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο και καλή φυσική δραστηριότητα. 

Ποιές επιπτώσεις εχουν όμως στην υγεία μας οι δίαιτες «αστραπή»;

  • Διαταραχή της λειτουργείας του εντέρου (δυσκοιλιότηα/ευκοιλιότητα)
  • Αφυδάτωση
  • Θαμπό δέρμα και θαμπά μαλλιά
  • Υπερβολική κόπωση και αδυναμία
  • Υπνηλία
  • Μείωση του βασικού μας μεταβολισμού
  • Διαταραγμένα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα

Άρα τι και πόσο πρέπει να τρώμε κάθε μέρα;

  Ολικό Λίπος Κορεσμένο λίπος Ακόρεστο λίπος Υδατάνθρακες ΠρωτεЇνες
Ποσότητα 30-35% των ολικών θερμίδων Μέχρι 5% των ολικών θερμίδων Μέχρι 25-30% των ολικών θερμίδων  55-60% των ολικών θερμίδων  10-15% των ολικών θερμίδων
Παραδείγματα τροφών Χωρίζονται σε 2 κατηγορίες, κορεσμένο και ακόρεστο λίπος.  Ολόπαχα γαλακτοκομικά προιόντα, αλλαντικά,λουκάνικα,βούτυρο, μπισκότα, κέικ, σοκολάτες, τηγανιτά φαγητά Καρύδια, λάδι σόγιας, λάδι καλαμποκιού, ψάρια πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα,αβοκάντο, ελιές,αμύγδαλα,φυστίκια,σησάμι Δημητριακά, πατάτες, μακαρόνια, ψωμί, φασόλια (Σύνθετοι υδατάνθρακες) Κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, αυγά, τυρί, γάλα, όσπρια και ξηροί καρποί

Μερικές διατροφικές συμβουλές ειναι:

  • Μη ξεχνάτε το πρόγευμα! Έρευνες έδειξαν ότι τα άτομα που παίρνουν πρόγευμα κάθε πρωί καταναλώνουν λιγότερο φαγητό την υπόλοιπη μέρα και έχουν λιγότερες πιθανότητες να γίνουν υπέρβαρα. 
  • Αποφύγετε τα τηγανιτά φαγητά και προτιμήστε το ελαιόλαδο ακόμα και στο μαγείρεμα.
  • Αποφύγετε τις σάλτσες με κρέμα και προτιμήστε σάλτσες από ντομάτα με διάφορα λαχανικά, όπως μανιτάρια και πιπεριές. 
  • Μάθετε να τρώτε πάντα με το φαγητό σας σαλάτα ή αλλα λαχανικά όπως μπρόκολο, καρότο, κουνουπίδι – χωρίς πολύ λάδι (1 κουταλιά ανά μερίδα ειναι αρκετή). Προσθέστε γεύση με καρυκεύματα και λεμόνι. 
  • Προτιμήστε τα φρούτα σαν σνακ – ειδικά το καλοκαίρι εφόσον ειναι και δροσιστικά, και μην ξεχνάτε να πίνετε 8-10 ποτήρια νερό την ημέρα. 

Γενικα, η υιοθέτηση συνηθειών σωστής διατροφής δεν χρειάζεται να είναι δύσκολη και μπορεί να βοηθήσει στην βελτίωση τόσο του σώματος μας όσο και της υγείας μας. Με λίγη προσπάθεια και πάντα με τη βοήθεια του διαιτολόγου μας, μπορούμε όλοι να κάνουμε αλλαγές στη διατροφή μας που να ταιριάζουν στον τρόπο ζωής μας ούτως ώστε να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. 

Μαργαρίτα Σωκράτους

BSc (Hons), R.D.

Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος 

Μέλος του Συνδέσμου Διαιτολόγων Κύπρου και Μεγάλης Βρετανίας

www.ieatwise.com 

All rights are reserved by HealthyU ©